Vedeli ste, že nekvalitný spánok a nadváha spolu súvisia? Prečítajte si, ako

Nie je žiadnym tajomstvom, že ľudia trpiaci nadváhou majú rôzne zdravotné problémy vrátane vysokého krvného tlaku, srdcových ochorení, cukrovky a mnohých ďalších. Už menej sa však vie, ako nezdravá telesná hmotnosť dokáže ovplyvniť ich spánok. Prečítajte si o tom viac v našom článku.

ploché brucho

Nedostatok spánku môže mať ďalekosiahle následky

Udržiavanie zdravého životného štýlu je pre zachovanie zdravého spánku kľúčové. Nadváha, ale rovnako i podváha môžu viesť k viacerým bežným poruchám spánku, ktoré môžu byť príčinou množstva ďalších zdravotných problémov.

Nepríjemnou skutočnosťou je tiež fakt, že nielen nedostatok spánku vedie k priberaniu na váhe, ale aj nadváha spôsobuje problémy so spánkom, čo môže naopak zhoršiť biologické procesy, ktoré prispievajú k priberaniu na váhe. Kvalitný a dostatočne dlhý spánok je preto dôležitou súčasťou prístupu k zdraviu celého tela, a dokonca môže pomôcť znížiť riziko mnohých vyššie uvedených zdravotných ťažkostí.

Tip:  7 tipov ako dosiahnuť kvalitný spánok

Ako nadváha nepriaznivo ovplyvňuje spánok

Najčastejším problémom súvisiacim so spánkom, ktorý trápi ľudí s nadváhou, sú problémy s dýchaním. Príčinou sú tukové zásoby ležiace pozdĺž dýchacích ciest, okolo krku a dokonca aj pod jazykom, ktoré môžu brániť prechodu vzduchu normálnou cestou. Ďalším rizikom pre ľudí s nadváhou je prítomnosť nadmernej hmotnosti na hrudníku a bruchu, ktorá môže namáhať hrudné svaly používané pri dýchaní.

smutná žena

Aj z tohto dôvodu je obezita považovaná za hlavnú príčinu spánkového apnoe u dospelých (ide o stav, pri ktorom pacienti počas spánku nepravidelne dýchajú). Ak sa tento  stav nelieči, môže spôsobiť aj množstvo ďalších zdravotných komplikácií. Objaviť sa môže nadmerná ospalosť počas dňa, nízky krvný tlak, nepravidelný srdcový rytmus a zvýšené riziko srdcového infarktu alebo mozgovej príhody. Okrem toho obezita zvyšuje riziko výskytu syndrómu nepokojných nôh (RLS) a nespavosti. Samozrejme, bez ohľadu na zdravotné riziká spojené s poruchami spánku môže mať zlý spánok negatívny vplyv na celkovú pohodu v každodennom živote.

Najčastejšie problémy so spánkom u ľudí s nadváhou

U jedincov trpiacich nadváhou sa najbežnejšie vyskytujú jedno alebo aj viaceré z nasledujúcich ochorení, ktoré môžu zhoršiť nespavosť a iné problémy so spánkom:

  • Obštrukčné spánkové apnoe (OSA) - OSA je spánková porucha, pri ktorej dochádza k čiastočnému alebo úplnému zlyhaniu priechodnosti dýchacích ciest, čo spôsobuje hlasné chrápanie a problémy s dýchaním. OSA sa 7x častejšie vyskytuje u obéznych osôb, pričom hmotnosť ovplyvňuje nielen riziko vzniku OSA, ale nadváha môže zároveň zvýšiť závažnosť príznakov OSA.
  • Gastroezofageálna refluxná choroba (GERD) - GERD je chronické ochorenie, pri ktorom obsah žalúdka uniká do pažeráka a spôsobuje príznaky, ako je pálenie záhy. Obezita je známym rizikovým faktorom a príznaky sa často zhoršujú v ležiacej polohe počas spánku.
  • Depresia - obezita môže spôsobiť alebo zosilniť príznaky depresie, zatiaľ čo depresia môže viesť k nárastu hmotnosti. Pritom platí, že ľudia s depresiou častokrát trpia problémami so spánkom; nespavosť sa vyskytuje pri depresii až v 75 % prípadov.
  • Astma - obezita zvyšuje riziko vzniku astmy a zhoršenia jej príznakov. Spája sa tiež s ťažkosťami so zaspávaním a nočným prebúdzaním.

Ako nedostatok spánku vedie k nárastu hmotnosti

Zistilo sa, že nedostatok spánku vytvára v tele hormonálnu nerovnováhu, ktorá podporuje prejedanie sa a priberanie na váhe. Leptín a grelín sú hormóny regulujúce chuť do jedla, pričom v prípade, že trpíte nedostatkom spánku, dochádza k zmenám tvorby týchto hormónov spôsobom, ktorý vyvoláva zvýšený pocit hladu. Nedostatok spánku sa takisto spája s nedostatkom rastového hormónu a zvýšenou hladinou kortizolu, ktoré sú spojené s obezitou. Okrem toho nedostatočný spánok môže tiež zhoršiť metabolizmus potravín.

nezdravé jedlo

Bohužiaľ, účinky nedostatočného alebo nekvalitného spánku na hmotnosť sa neobmedzujú len na zmeny na chemickej úrovni. Ukázalo sa, že obmedzená dĺžka spánku stojí aj za zvýšeným záujmom o vysokokalorické potraviny. Okrem toho jedinci, ktorí nemajú počas noci dostatok spánku, vykazujú menej pohybových aktivít ako tí, ktorí spávajú dlhšie. To sa dá vysvetliť aj tým, že strata spánku spôsobuje počas dňa ospalosť a únavu.

Stanovte si zdravý spánok ako prioritu

Spánková hygiena zahŕňa kroky, ako je nastavenie pravidelného spánkového režimu, vytvorenie rituálov pred spaním a dodržiavanie zdravých návykov počas dňa. Nasledujúce kroky môžu byť obzvlášť užitočné pre ľudí s nadváhou:

  • Cvičenie – zmierňuje príznaky u pacientov s OSA, a to nezávisle od zníženia hmotnosti. Cvičenie vonku vás zároveň vystaví prirodzenému svetlu, ktoré podporuje zdravý cyklus spánku a bdenia.
  • Nájdite si matrac, ktorý vám vyhovuje – mal by umožňovať správne nastavenie chrbtice a vyvážený kontaktný tlak medzi telom a matracom.
  • Upravte si jedálniček – pred spaním sa vyhnite strave s vysokým obsahom sacharidov, nakoľko môže znížiť schopnosť dosiahnuť hlboký spánok. Takisto konzumácia jedla do 30 až 60 minút pred spaním má za následok horší spánok.
  • Navštívte svojho lekára – a preberte s ním možnosti liečby vašich ochorení, ako je gastroezofageálny reflux, astma alebo spánkové apnoe. Aj vhodná liečba prostredníctvom zmeny životného štýlu a liekov môže zlepšiť váš spánok.

Tip: Spánková hygiena - základné pravidlá pre zdravý spánok

Google+