0948 50 60 79
0,00 € / 0ks

Zdravý spánok u detí

Spánok je veľmi dôležitý pre všetkých ľudí, no hlavne pre našich malých drobcov. Zdravý spánok detí ovplyvňuje ich fyzický aj mentálny vývin a dochádza v ňom k rastu i regenerácii síl detí. Ak majú deti nedostatočný spánok, tak môže dochádzať k poruchám ich správania, sú nesústredené, mrzuté alebo impulzívne. Pozrime sa spoločne na to, ako by mal vyzerať zdravý spánok u detí a ako im k tomu môžete dopomôcť.

Spánok u detí

Potreba spánku je u každého dieťaťa iná a mení sa hlavne s pribúdajúcim vekom. Novorodenec prespí okolo 20 hodín denne. Postupne ako rastie a je dieťa staršie, tak spí samozrejme menej a menej, začne oddeľovať nočný spánok od denného. Postupne je však potreba spánku u každého dieťaťa iná a treba ju rešpektovať. Niektoré deti spia viac, niektoré menej. Trojročné deti spia už len okolo 10 - 16 hodín denne. Aby sme zabezpečili zdravý spánok u detí je potrebné vytvoriť kvalitné podmienky a pokojné prostredie.

 

Vhodné prostredie pre zdravý spánok detí

Zdravý spánok u detí je veľmi závislý od prostredia, v ktorom spia. Detská izba by mala byť dobre vyvetraná a nemala by byť v nej vysoká teplota, postačuje teplota okolo 18 °C. Dbajte na optimálnu vlhkosť vzduchu, ktorá by sa mala pohybovať v rozmedzí 45 - 55 %. Príliš suchý vzduch vysušuje sliznicu detí a tým narúša ich obranyschopnosť. Naopak vysoká vlhkosť sa tiež neodporúča, nakoľko je ideálnym prostredím na rozmnožovanie roztočov a plesní, ktoré môžu podporovať vznik alergií, či narušenie imunity. Samozrejmosťou je pravidelné utieranie prachu, aby bola v detskej izbe zabezpečená bezprašnosť.

Dieťa by nemalo byť rušené veľkým hlukom, blikajúcim televízorom alebo nepríjemným osvetlením, v opačnom prípade bude ohrozený zdravý spánok dieťaťa. Aj umiestnenie postele si dobre premyslite. Nevhodné je umiestniť posteľ dieťaťa do prievanu alebo priamo pod okno, taktiež sa neodporúča ju umiestniť do blízkosti radiátora.

Základom je režim

Mali by ste pamätať na to, aby ste dieťaťu nastavili pravidlá, čo sa týka spánkového režimu. Tým pádom určíte spánkový rytmus, ktorý by ste mali dodržiavať. Počas dňa by ste nemali chodiť okolo detí po špičkách, ale nechať ich vnímať denný bežný ruch. Tak si deti privyknú, už keď sú maličké na rozdiel medzi dňom a nocou. V noci by malo byť samozrejme ticho. Ak sa vám však nedarí navodiť pravidelný spánok dieťaťa v noci, tak sa odporúča cez deň ho viac budiť a udržiavať jeho pozornosť aby pochopilo, že deň je určený na zábavu a v noci je náležité spať.

Pred samotným spánkom je dôležité u malých detí dodržiavať určité pravidelné rituály. Napríklad kúpeľ, či kŕmenie. Ukladať dieťa na spánok je potrebné v rovnakom čase. Pred samotným spánkom by ste nemali s dieťaťom vykonávať bláznivé a namáhavé aktivity, dajte dieťaťu obľúbenú hračku, či väčšiemu dieťaťu prečítajte obľúbenú rozprávku. Tým dieťa upokojíte a pomôžete mu ľahko zaspať.

Mobily a elektronické zariadenia ohrozujú zdravý spánok u detí

Ak máte doma deti v školskom veku a majú svoj mobil alebo tablet, tak väčšinou od nich neodtrhnú zrak, neustále ich majú v rukách. Viaceré výskumy ukázali, že deti, ktoré strávia pred displejom 4 a viac hodín denne, tak im trvá v priemere o hodinu dlhšie než zaspia. Ďalej zistili, že čím dlhší čas trávia deti pred spaním v spoločnosti displeja, tým sa im horšie spí. Zdravý spánok u detí totiž narúša už viac ako dvojhodinová práca s mobilom / počítačom.

Majte preto prehľad o tom, ako dlho trávia vaše deti pri počítači, či mobile. Viete aké elektronické zariadenia sa nachádzajú v izbe vašich detí? Dozrite na to, aby boli v noci úplne vypnuté a to aspoň hodinu pred spaním.

Možnože si vaše dieťa na mobile, či tablete číta len knihu alebo pozerá rozprávku, skúste ho teda presvedčiť, aby siahlo po klasickej knihe. Svetlo emitované z displeja ovplyvňuje kvalitu spánku a skracuje čas REM fázy, ktorá je veľmi dôležitá pre telo vašich detí.

Zdravý spánok detí

Matrace pre zdravý spánok detí

Deti trávia v posteli veľmi veľa hodín, preto pre zdravý spánok je matrac na ktorom spia nemenej dôležitý. Počas spánku dieťa rastie a čerpá nové sily, preto výberu matraca venujte dostatočnú pozornosť. Malé matrace do postieľky by samozrejme mali vypĺňať celý priestor postieľky, aby nedošlo k poraneniu dieťaťa. V takomto matraci sa neodporúča pamäťová pena, do ktorej sa dieťa ponorí, mohlo by dôjsť k rastovým deformáciám.

Pri kúpe matraca pre staršie deti, ktoré už majú svoje lôžko, rozhodne investujte do nového kvalitného matraca, ktorý vydrží niekoľko rokov, ako vybrať nekvalitný molitanový matrac, či nebodaj ponechať preležaný matrac po staršom súrodencovi. Dôležité je, aby matrac nebol príliš mäkký, aby dieťa neležalo v priehlbine, krivilo by si tým chrbát. Detský matrac by mal kopírovať telo dieťaťa, chrbtica by sa nemala prehýbať a to ani na boku, ani na chrbte. Deti v prvom rade potrebujú skôr tuhší, ideálne stredne tuhý matrac, do ktorého sa telo len tak nezaborí. Nemusíte vyberať žiadny drahý a luxusný matrac, skôr dbajte na to, aby bol tvarovo stály a z kvalitných pien, tie najviac vyhovujú aj z hygienického hľadiska.

V súčasnosti čoraz viac detí trápia rôzne alergie, či astma. Matrace tak môžu predstavovať ideálne podmienky na roztoče a iné alergény. Preto je dôležité, aby bol matrac priedušný, dobre odvádzal vlhkosť. Zakúpte svojmu dieťaťu matrac so snímateľným poťahom, ktorý sa dá prať v práčke minimálne na 60 °C. Existujú poťahové látky, napríklad so striebrom, so špeciálnou úpravou proti rastu baktérií, kvasiniek, či mikroorganizmov. V prípade, že vaše dieťa je alergik, alebo ho trápi astma, zabezpečte mu antibakteriálny matrac s antibakteriálnou úpravou.

Je veľa faktorov, ktoré môžu zdravý spánok u vášho dieťaťa ohroziť, preto budovaním pravidelných spacích návykov zabezpečíte, že si ich so sebou prenesie až do dospelosti. Zabezpečte pravidelný režim, vhodné prostredie aj v neposlednom rade správny matrac vášmu dieťaťu, a tým sa postaráte o jeho zdravý spánok.

Zdravý spánok u detí
Nenašli ste odpoveď na svoju otázku?

Pridať otázku do poradne
Meno a priezvisko:
Email:
Predmet:
Text Vašej otázky: