Z čoho pramení bolesť krčnej chrbtice

Krčná chrbtica je mimoriadne namáhaná časť tela, preto je veľmi často zdrojom zdravotných problémov. Bolesť krčnej chrbtice však nepramení len z dlhého vysedávania za počítačom či nosenia ťažkých nákupov. Ak vás opäť prekvapila svojou intenzitou a ďalšími sprievodnými príznakmi, môže byť za tým viacero príčin. Prečítajte si, čo všetko môže spôsobiť bolesť krčnej chrbtice.

Dôležitosť a význam krčnej chrbtice

Krčná, teda cervikálna chrbtica, sa skladá zo siedmich krčných stavcov (označujú sa C1 – C7). Pritom prvé dva krčné stavce, nazývané atlas a axis, majú anatomicky odlišný tvar, vďaka čomu sa môžu spojiť s hlavovými kĺbmi. Všetkých sedem stavcov je vzájomne pospájaných medzistavcovými platničkami, kĺbmi, svalovými a väzivovými štruktúrami.

Zrejme každý vie, aké úlohy má táto nenahraditeľná časť chrbtice, no nezaškodí si to pripomenúť. Predovšetkým je to ochrana miechy, ktorá cez ňu prechádza v miechovom kanáli, ale tiež zabezpečenie opory a pohybu hlavy (otáčanie, úklony). Nedá sa nespomenúť tiež uľahčenie prúdenia krvi do mozgu, keďže otvory v stavcoch (forameny), umožňujú prestup stavcových (vertebrálnych) tepien.

Príznaky sprevádzajúce bolesť chrbtice

Ako sa hovorí, nešťastie nikdy nechodí samé. Podobne aj k bolesti krčnej chrbtice sa často pridružujú rôzne ďalšie sprievodné bolesti či nepríjemné vnemy. Medzi tie najbežnejšie patria:

  • ostré bodavé bolesti hlavy, šije a ramien
  • svalové kŕče
  • závrat (vertigo)
  • nevoľnosť až zvracanie
  • pískanie v ušiach
  • slzenie, pocit rozmazaného videnia.

Najčastejšie príčiny bolesti krčnej chrbtice

Bolesti krčnej chrbtice sú často spojené s únavou. Tá predstavuje pomerne bežný jav u ľudí so sedavým typom zamestnania, vysokou pracovnou vyťaženosťou či nedostatkom pohybu. Problémy však môžu byť spôsobené aj ďalšími faktormi:

  • Nevhodné spánkové polohy

Za obzvlášť nevhodný sa považuje spánok v polohe embrya, na boku alebo na bruchu. Za najvhodnejšiu polohu sa považuje spánok na chrbte. Ak ale nedokážete zaspať v inej polohe, než ste boli doteraz zvyknutí, dajte si aspoň záležať na kvalitnom anatomickom matraci a špeciálne tvarovanom vankúši.

  •  Nesprávne cvičenie a zlá životospráva

Ide predovšetkým o jednostranné zaťažovanie krčnej chrbtice, spôsobené neprimeraným zdvíhaním činiek, tenisom, či dokonca golfom. Podobne je na tom aj nevhodné sedavé zamestnanie spojené s nedostatkom pohybu a zlé držanie tela. Na uvoľnenie stuhnutého svalstva sa odporúča rovnomerné precvičovanie všetkých svalových partií, pri dlhom sedení častá zmena polohy, výmena kancelárskej stoličky za fit loptu a posilňovanie krčného svalstva.

  • Ťažká fyzická práca

Nosenie ťažkých bremien, práca pri ohnutí chrbta, monotónne sa opakujúce pohyby v neprirodzenej polohe – to všetko veľmi zaťažuje krčnú chrbticu, ktorá na takéto situácie odpovedá silnou bolesťou. Odporúča sa dodržiavať prestávky, pri ktorých si ťažko pracujúci človek môže sadnúť a oddýchnuť, natiahnuť sa alebo inak zmeniť doterajšiu polohu.

  • Stres

Zdá sa vám, že stres s bolesťou chrbtice nesúvisí? Práve naopak, dlhé hodiny strávené šoférovaním na náročnej ceste alebo sedenie za počítačom v kancelárii, kde to len tak vrie od pracovného ruchu, k uvoľneniu krčnej chrbtice vôbec neprispievajú. Vplyvom stresu sa svaly okolo krčnej chrbtice sťahujú a zapríčiňujú nepríjemne bolestivé stavy. Proti bolesti je najlepšia masáž na uvoľnenie.

  • Horný skrížený syndróm

Horný skrížený syndróm znamená narušenú rovnováhu lokalizovanú v oblasti krčnej a hornej časti chrbtice. Ide vlastne o nerovnováhu medzi svalmi krku, najčastejšie lopatkovými svalmi a svalmi na bočnej strane krku. Problém vzniká v dôsledku toho, že kým jedna skupina  svalov je preťažená, druhá je naopak ochabnutá.

  • Nehody, úrazy, pády

Na vzniku bolesti krčnej chrbtice sa môže podieľať aj množstvo ľahších úrazov či nehôd, ktoré si so spomínanými skutočnosťami často vôbec nespojíme. Medzi takéto príčiny patrí napríklad aj prudké zabrzdenie pri šoférovaní.

Prvá pomoc pri bolestiach krčnej chrbtice

Ak vás nepríjemne zaskočila bolesť chrbta, vyskúšajte niektorý z týchto tipov. Pre okamžitú úľavu je ideálny termofor alebo nahriaty uterák. Jednoduchú pomoc a rýchly spôsob zmiernenia bolestí prináša aj prehriatie svalov, voňavý relaxačný kúpeľ, sauna, či horúca sprcha. Aj vyhrievanie sa na slnku počas letných mesiacov dokáže priam zázraky. Podobne pomáha zmierňovať bolesti masáž chrbta, ktorá prekrvuje svaly a odvádza škodlivé látky.

Z vitamínov sú vhodné najmä vitamíny C, B, E a D. Odporúča sa tiež magnetoterapia, ktorá má analgetický, spazmolytický a protiedémový efekt. Pomáha uvoľňovať kŕče (spazmy) a dokáže zmierniť bolesti krčnej chrbtice. Z dlhodobého hľadiska je potrebné po odznení alebo zmiernení bolestí začať s pravidelným cvičením, spevňovaním chrbtového svalstva a osvojovaním si správneho držania tela.

Google+