Aký matrac je najlepší alebo čo robiť, ak je matrac príliš mäkký alebo pritvrdý

Tvrdosť matraca je, samozrejme, subjektívna záležitosť, na ktorú má asi každý z nás svoj vlastný názor. Niekto dáva prednosť tvrdšiemu matracu, iný uprednostňuje mäkší. Správne tvrdý matrac napomáha predchádzať bolestiam chrbtice a chrániť kvalitu spánku. Čo však robiť, ak sa vaše preferencie zmenia a či už kvôli zmene zdravotného stavu alebo z iných dôvodov budete chcieť, aby bol váš matrac mäkší alebo tvrdší? Našťastie existuje niekoľko riešení, ktoré sme pre vás zozbierali.

tvrdosť matraca

Tvrdý verzus mäkký matrac

Pevnejšie, tzv. tvrdé matrace poskytujú telu lepšiu oporu, ale môžu tiež vyvíjať príliš veľký tlak na určité body tela, čo môže viesť k pocitu nepohodlia až bolesti. Na druhej strane však mäkké matrace môžu spôsobiť, že sa chrbát doslova vnorí do matraca, čo môže viesť k problémom s chrbticou. V konečnom dôsledku nepoznáme jednoduchú odpoveď na to, ako si vybrať matrac alebo či je pevný matrac lepší alebo horší ako mäkký.

Predtým, ako sa pre nejaký matrac rozhodnete, venujte nejaký čas študovaniu a dôkladnému porovnávaniu matracov. Výber bude závisieť od množstva faktorov, vrátane výšky, hmotnosti, veku, častej polohy spánku a toho, či máte bolesti chrbta, krku alebo iné zdravotné problémy. Aby to bolo však nebolo také jednoduché, vaše potreby sa môžu časom výrazne zmeniť, pretože zranenia, tehotenstvo alebo výkyvy hmotnosti zásadne menia potreby tela počas spánku.

Takto zistíte, či máte pritvrdý alebo príliš mäkký matrac

Ak máte doma mäkké matrace, mali by ste vedieť, že sú určené najmä pre osoby s telesnou hmotnosťou približne do 70 kg a to najmä v tom prípade, ak je ich obľúbená spánková poloha na boku. Tu patria aj matrace pre seniorov, ktorí tiež uprednostňujú vyšší stupeň mäkkosti. Aj tu sa však môže stať, že matrac je až príliš mäkký, čo sa prejaví bolesťami v strednej časti chrbtice a zároveň pocitom, ako by ste sa do niečoho prebárali.

ako vybrať správny matrac

Protipól k mäkkým matracom tvoria tvrdé matrace pre XXL, ktoré sú vo všeobecnosti určené pre ťažšie osoby, ako aj pre osoby trpiace zdravotnými problémami postihujúcimi chrbticu. Ak je však matrac priveľmi tvrdý, na kĺby a koncové časti tela ako sú ruky a nohy, je vyvíjaný nadmerný tlak spôsobujúci poruchy v cirkulácii krvi. Práve to má za následok ranné vstávanie znepríjemnené bolesťami krčnej chrbtice alebo bokov, ale aj tŕpnutie či znecitlivenie rúk a nôh. S tým sa môžu tiež spájať výkyvy nálad, nervozita a podráždenosť.

Ako sa vysporiadať s príliš mäkkými alebo príliš tvrdými matracmi

Ak si uvedomíte, že váš matrac je príliš pevný alebo príliš mäkký, najlepšie bude kúpiť si nový matrac. Domáci rozpočet alebo iné okolnosti to však, samozrejme, nie vždy dovolia, preto uvádzame niekoľko provizórnych riešení na nápravu súčasnej pevnosti matracov:

  • Ak je matrac príliš mäkký, skúste medzi matrac a rošt alebo rám postele vložiť dosky z preglejky. To prinesie ďalšiu podporu a spevnenie matraca.
  • Vyskúšajte použiť vrchný matrac. Pridaním tejto vrstvy si zároveň ochránite svoje štandardné matrace, keďže s nimi už nebude telo v priamom kontakte.
  • Skvelým nápadom je aj relaxačná podložka na matrac, ktorá slúži tiež na vyrovnanie nerovností u starších alebo trojdielnych matracov.
  • Zvážte izbovú teplotu. Niektoré materiály použité na výrobu matracov, ako napríklad materiály vyrobené zo 100 % pamäťovej peny, sa môžu v teplejšom prostredí stať mäkšími. Skúste nastaviť termostat tak, aby ste zistili, či teplota ovplyvní tvrdosť vášho matraca a prispôsobiť ju viac podľa svojich predstáv.
  • Ak je matrac príliš mäkký a obojstranný, skúste ho prevrátiť na druhú stranu. Nevyužitá strana býva často pevnejšia, ako vyležaná vrchná časť.

Ako zistím, že spím na optimálne tvrdej ploche?

To, či máte príliš tvrdý alebo príliš mäkký matrac, zistíte celkom rýchlo, aj keď, nanešťastie, bude to na vlastnej koži. Nemusíte však čakať, kým sa prihlásia ranné bolesti chrbta, stuhnutosť, tŕpnutie, alebo iné zdravotné problémy. Ideálnu tvrdosť matraca si totiž môžete zistiť veľmi jednoduchým spôsobom.

príliš tvrdý matrac na spanie

Stačí, ak si naň ľahnete do rovnej polohy a pokúsite sa vy alebo niekto z vašich blízkych vsunúť dlaň do medzery, ktorá vznikla medzi matracom a vašou chrbticou v krížovej oblasti. Pokiaľ je táto medzera taká veľká, že sa do nej zmestí celá dlaň a ešte v nej ostane voľný priestor, je to signál, že tento matrac je pre vás priveľmi tvrdý. Ak ste, naopak, do matraca ponorený ako do vody až tak, že sa dlaň do medzery nevojde, tak v tom prípade spíte na príliš mäkkom matraci.

Aký matrac si vybrať nabudúce?

Stručná a jednoznačná odpoveď na túto otázku skrátka neexistuje. Svoj výber matraca však vždy starostlivo zvážte, pričom nezabudnite vziať do úvahy rovnomerné rozloženie váhy tela, čo je obzvlášť dôležité pre dokonalý odpočinok svalov a kĺbov. V prípade nesprávneho rozloženia váhy zostáva tlak na kĺboch a svaloch, v dôsledku čoho si telo takmer vôbec neodpočinie. Preto sa často stáva, že ľudia ráno vstávajú s bolesťami krížov, chrbtice, kĺbov alebo krku a nemajú vôbec pocit, že by ich spánok občerstvil.

Napríklad anatomické matrace  rešpektujú váhu, ako aj krivky ľudského tela a snažia sa mu prispôsobiť. Schopnosť prispôsobiť sa by však bez vhodnej tvrdosti matraca nebola dostatočná. Tieto dve kritéria musia byť jednoducho vyvážené, preto anatomické matrace obsahujú materiály, ktoré sú mäkké i tuhé zároveň. Mäkkosť tak poskytuje telu dostatočné pohodlie, pričom optimálna tvrdosť zaručuje, že telo bude aj počas spánku podopreté do anatomicky správnej polohy.

Google+